Turvaistuinten standardit ja turvaistuintestit

Turvaistuimia testataan laajasti varsinkin Euroopassa. Eurooppalaisen standardin ECE R 44/04 ja R129 mukaisesti testatut turvaistuimet täyttävät tiukimmatkin turvavaatimukset. Esittelemme sinulle nämä kaksi tärkeää turvallisuusvaatimusta sekä niiden eroavaisuudet.
ECE R129 i-Size
Uusin turvaistuinstandardi, joka on voimassa vanhemman ECE R44/04 standardin rinnalla. R129 standardi on ollut voimassa 9.7.2013 lähtien. Olennaisia muutoksia aiempaan standardiin: pidennetty matkustaminen selkä menosuuntaan (vähintään 15 kk asti), lisätty suojaa sivutörmäyksiin ja turvaistuimet testataan myös sivutörmäystesteissä, turvaistuimessa on isofix-kiinnitys (i-Size vaatimus) ja turvaistuimen valinta perustuu ikään ja kokoon painon sijaan.
ECE R44/04
Kaikissa turvaistuimissa on oltava ECE R44/04 -hyväksyntämerkintä osoituksena siitä, että turvaistuimet ovat standardin turvallisuusvaatimuksen mukaiset. Tämä standardi tunnetaan yleisesti E-standardina. Turvaistuin on testattu nokkakolarissa 50 km tuntinopeudessa ja takatörmäyksissä 30 km tuntinopeudessa törmäystestinukkejen ja kehittyneiden testausvälineiden avulla. Kaikki Suomen markkinoilla myytävät turvaistuimet ovat E-hyväksyttyjä eli ne täyttävät vähimmäisvaatimukset.
I-Size on ensimmäinen vaihe uuteen lainsäädäntöön, joka tulee muuttamaan lasten turvaistuinten hyväksyntiä. Tavoitteena on tehdä mahdollisimman turvallisia istuimia. I-Size standardissa turvaistuimet mitotetaan lapsen pituuden ja iän mukaan, kun taas vanhan standardin mitotus on ollut lapsen painon mukaan.Uusi standardi ECE R129 tulee kulkemaan rinnan nyt käytössä olevan ECE R44 standarin kanssa vähintään 5 vuotta. Tämän jälkeen kaikki uudet, myyntiin tulevat istuimet pitää olla hyväksyttyjä uuden standardin mukaisesti. Vanhan standardin istuimia saa käyttää niin kauan kuin istuin on kelvollisessa kunnossa.
ECE R44/04
- Turvaistuinryhmät ovat standardoitu kilojen mukaan.
- Etu- ja takatörmäystestit.
- Mitoitus painon mukaan:
Ryhmä 0+ (vastasyntyneestä 13 kg asti
Ryhmä 1 (9-18 kg)
Ryhmä 2/3 (15-36 kg, noin 12-v. asti) -
Hyväksytty kiinnitettäväksi sekä isofix kiinnikkeillä tai auton vöillä.
i-Size ECE R129
- Turvaistuinryhmät ovat standardoitu lapsen pituuden ja iän mukaan.
- Enemmän testejä. Tiukemmat niskan ja pään alueen turvatestit. Myös sivutörmäystestit. Konenukke teknisesti kehittyneempi.
-
Mitoitus iän ja pituuden mukaan:
- turvakaukalot vastasyntyneestä jopa 87 cm asti
- turvaistuimet 105 cm asti tai 125 cm / 7-vuotiaaksi saakka
- selkä menosuuntaan vähintään 15 kk ikään asti.
- turvavyöistuin 100-150 cm asti noin 4-12-v. -
Hyväksytty kiinnitettäväksi sekä isofix kiinnikkeillä että auton vöillä.
-
Jokainen i-Size istuin sopii i-Size valmiudessa olevaan autoon.
Aiemmin vain Isofix-kinnitteiset turvaistuimet (poislukien turvakaukalot, jotka voitiin kiinnittää turvavyöllä ilman erillistä jalustaa) olivat hyväksyttyjä R129 mukaisesti, mutta 2020 vuodesta lähtien myös turvavyökiinnitteiset istuimet voidaan hyväksyttää R129 mukaisesti. Tästä esimerkkinä Klippan Opti129 -turvaistuin sekä Axkid Miniki 3 i-Size.
ECE R44/04 turvaistuimien valmistus lopetetaan vuoden 2023 aikana, mutta niitä saa myydä vielä senkin jälkeen. Voit silti huoletta valita kumman hyväksynnän istuimen tahansa ja ECE R44/04 istuinta voit käyttää normaalisti kyseisen turvaistuimen käyttöiän loppuun asti.
R129 standardista käytetään myös termiä i-Size. Sen tarkoitus on yhdenmukaistaa ja varmistaa turvaistuimen sopiminen autoon. Kaikki i-Size hyväksytyt turvaistuimet sopivat i-Size valmiudessa oleviin autoihin.
Plus test on Ruotsin oma vapaaehtoinen standardi/hyväksyntä. Plus test on korvannut Ruotsin T-Standardin. T-standardi samoin kuin Plustest ovat mitanneet E-Standardia tiukemmin päähän ja niskaan kohdistuvia voimia. Plustest myönnetään ainoastaan selkämenosuuntaan istuimille. Ruotsin turvaistuinekspertin mukaan mitkään kasvot menosuuntaan istuimet eivät läpäise Plus testin asettamia raja-arvoja päähän ja niskaan kohdistuvien voimien osalta joka on n. 1200N (n. 120kg).
ADAC & STIFTUNG WARENTEST
Saksalaisten ADACin ja Stiftung Warentestin yhteistyössä tekemät turvaistuintestit ovat yksiä tärkeimpiä testejä Euroopassa. Suomessa Autoliitto julkaisee ADACin testejä suomeksi käännettyinä eli Autoliitto itse ei suorita testejä turvaistuimille. Turvaistuimet testataan etu- ja sivutörmäystilanteessa ja turvaistuintesteissä turvaistuimia pyritään laittamaan paremmuusjärjestykseen. Istuimen arvosana koostuu 50% turvallisuudesta ja toinen 50% käsittää esimerkiksi istuimen käsiteltävyyden, väärinasennuksen riskin, istuin- ja käyttömukavuuden ja kemikaalikuormituksen.
Klikkaa tästä ja tutustu Autoliiton sivuilla uusimpiin turvaistuintestituloksiin. Taulukoista näkee, että testit asettavat turvallisuuden ja istuin- ja käyttömukavuuden samalle linjalle, eli maailman turvallisin turvaistuin saisi korkeintaan arvosanan heikko, mikäli käyttömukavuus olisi arvosanaltaan heikko.
Jaa opas Facebookissa!
Tilaa Vinkkikirjeemme, joka on tarkoitettu odottavalle äidille ja pienen vauvan vanhemmille. Saat hyödyllisiä vinkkejä!
Tilaa kirje täällä. >>
Haluatko kuulla ensimmäisenä uutuuksista, tarjouksista ja tapahtumista? Tilaa maksuton uutiskirje!