Lapsen pukeminen kylmällä säällä


Pukeutuminen  kylmään

Kylmällä kelillä kannattaa pukeutua kerroksittain. Lue allaolevat neuvot, jos haluat tietää, kuinka se tehdään oikein!

1 ALUSKERROS pitää olon mukavana
  • Toiminnalliset alusvaatteet valmistetaan synteettisistä kuiduista. Niitä pitkin kosteus poistuu iholta ja siirtyy ulompiin vaatekerroksiin, jolloin lapsen iho pysyy kuivana ja olo mukavana.
  • Puuvillainen aluspaita ei sovi hikiseen liikutaan, sillä se viilentää ihoa kostuessaan, mikä voi aiheuttaa vilustumista liikkumisen jälkeen.
  • Villa toimii kylmissä oloissa hyvin, sillä se siirtää ja imee kosteutta, ja lämmittää vielä märkänäkin.
  • Helposti puhdistuva, sileäpintainen, usein bambusta valmistettu muuntokuitu (esim. Tencel, Lyocell) ja sen sekoitukset ovat sopivia vauvoille ja taaperoille, jotka eivät vielä liiku hikeen asti.

2 VÄLIKERROS lisää lämpöä
  • Talvella välikerroksia voi olla useitakin, vaikka usein yksi välikerros riittää. Välikerros tuo mukavasti lisälämpöä.
  • Fleece hengittää ja sen lämpöarvo on sama kuin villan. Se on helppohoitoinen ja kuivuu nopeasti. Villa taas säilyttää lämmittävyytensä märkänäkin.
  • Myös softshell-takki tai kevytuntuvainen liivi tai takki voivat toimia lämpökerroksena kuoritakin alla.

3 KUORIKERROS suojaa luonnonvoimilta
  • Uloin kerros suojaa tuulelta ja sateelta. Syksyisin ja keväisin uloin kerros saa olla vanuton ns. välikausiasu tai kuorivaate. Lämmittävien välikerrosten avulla lapsi pärjää sillä usein pitkälle talveen.
  • Muista valita tarpeeksi väljä päällysvaate, koska kerrosten väliin jäävä ilma lämmittää - liian tiukkaan pakattu lapsi palelee.
  • Valitse vedenpitävä ja hengittävä ulkokerros, jos haluat pärjätä yhdellä asulla eri olosuhteissa – poutapäivänä, sateen sattuessa tai märässä lumessa. Silloin lapsi ei hiostu, oli keli mikä tahansa.
  • Perinteiset sadevaatteet ovat hyvä valinta, kun sadetta on tiedossa koko päiväksi tai jos sadevaatteen voi riisua sateen lakattua.
  • Lämpötilan alkaessa lähestyä nollaa tulevat toppavaatteet ajankohtaisiksi. Ohutkin vanu tai untuvakerros lämmittää hyvin, silloin kun toppaus on kuohkeaa ja vaate on sopivan väljä.

Yleisiä vinkkejä syksyyn ja talveen
  • Käsineissä ja kengissä saisi olla tilaa lisälapasille ja –sukille, sekä jalkineissa tilaa myös talvipohjalliselle.
  • Pue lapsi sitä lämpimämmin, mitä nuorempi hän on. Vaunuissa nukkuvalle vauvalle tarvitset vielä ylimääräisen lämpökerroksen eli makuupussin tai lämpimän peiton.
  • Kevennä vauhdikkaasti liikkuvan ja leikkivän lapsen vaatetusta tarpeen mukaan, ettei hän hiostu liikaa

Nollaa lähetyttäessä
  • Alle +10 asteeseen kannattaa jo ottaa pipo ja hanskat mukaan.
  • Jos olette ulkona kauan eikä liikunta ole kovin vilkasta, voi jo +5 asteessa alkaa käyttää toppa-asuja.

Pikkupakkasella
  • Lämmin päähine, käsineet ja kengät ovat tärkeät. Lisää väliasuja tai valitse lämpimämpi päällysvaate, jos aiotte ulkoilla tavallista kauemmin.
  • Käsineiden tulisi mielellään pitää vettä, kun leikitään kosteassa lumessa. Märät kädet jäähtyvät ja paleltuvat nopeasti.
  • Kun liikutaan, pipon on hyvä olla kevyt. Toppahousujen alle riittävät silloin pelkät pitkikset, ja yläosankin suhteen on hyvä olla tarkkana, ettei väliasuja tule liikaa.
  • Muista tuulen viilentävä vaikutus! -5 asteen pakkanen voi hyvinkin tuntua yhtä purevalta kuin -15, jos tuuli on kohtalainen. Aiheesta on olemassa taulukko, johon perustuen useimmat sääpalvelut kertovat ennusteissaan ulkolämpötilan lisäksi myös ”tuntuu kuin”-lämpötilan.

Arktisissa olosuhteissa
  • Sujauta ohut kypärämyssy pipon alle. Karvareunuksinen huppu tuo lisälämpöä.
  • Rukkasten alle voi pukea lapaset, saappaisiin villasukat ja huopapohjalliset.
  • Välikerroksia saa olla useampiakin, ja kovimmilla pakkasilla voi lisäksi vaihtaa päällysvaatteet untuvatäytteisiin.

Entä jos alkaa paleltaa?
  • Käsien ja jalkojen lievä viileneminen on kehon tapa siirtää lämpöä sinne, missä sitä tarvitaan eniten. Siitä ei pidä huolestua, jos olo muuten pysyy kohtuullisen mukavana.
  • Vakavasti otettavia palelemisen merkkejä ovat kylmä nenänpää, kalpeus, sinertävät huulet ja iho sekä hytinä. Reipas liikunta on nopein keino lämmittää kehoa,
  • Lämpimän juoman nauttiminen on vanha tuttu konsti, ja rusinoista ja hedelmistä voi tankata lisäpolttoainetta kehon keskuslämmitykseen.
  • Jos palelu jatkuu, on syytä pukea enemmän, esimerkiksi lisäämällä välikerroksia tai vaihtamalla vaatteita ja asusteita lämpimämpiin, tai siirtyä vähäksi aikaa sisälle lämmittelemään.