Turvaistuinten standardit ja turvaistuintestit



Turvaistuimia testataan laajasti varsinkin Euroopassa. Eurooppalaisen standardin ECE R 44/04 mukaisesti testatut turvaistuimet täyttävät tiukimmatkin turvavaatimukset. Standardit uudistuvat jatkuvasti, joten tiedät varmasti, että turvaistuimesi on turvallisuudessaan huippuluokkaa, jos ne täyttävät ECE -standardin tai yleisemmin käytettynä E-standardi.

Lasten turvastandardi ECE-standardi

Otteita ECE-standardista

Eurooppalaiset asiantuntijat ovat määritelleet lasten turvajärjestelmille viisi ryhmää, jotka on luokiteltu lasten painon mukaisesti (Ryhmät ECE R 44/03 ja 44/04).  Huomaa, että istuin voi olla hyväksytty useimmissa ryhmissä

  • Ryhmä 0: Alle 10 kg, noin 9 kk asti
  • Ryhmä 0+: Alle 13 kg, noin18 kk asti
  • Ryhmä I: 9–18 kg, noin 9 kk - 4 v
  • Ryhmä II: 15–25 kg, noin 3–7 v
  • Ryhmä III: 22–36 kg, noin 6–12 v


EuroTest-turvaistuintestit ovat eurooppalaisten auto- ja kuluttajajärjestöjen toteuttamia, luotettavia ja yhdenmukaisia vuosittaisia testejä turvaistuimille. Testit perustuvat markkinoilla olevien turvaistuinten vertailuun. EuroTest-turvaistuintestissä turvaistuinten vertailukriteerejä ovat lapsen suoja etu- ja sivutörmäyksissä, istuimen turvavöiden reititys, kiinnityksen vakaus, pään tuki, väärinasennuksen mahdollisuus, lapsen kiinnitys turvaistuimeen, istuimen asennus, käyttöohjeet, tuki säärille, pehmusteiden laatu, näkyvyys, puhdistettavuus ja istuimen viimeistelyn laatu sekä uusimpana kriteerinä haitalliset kemikaalit istuimen materiaaleissa. Autoliitto julkaisee sivuillaan testiin osallistuneiden Suomessa myytävien turvaistuinten testitulokset (katso lisää tästä).
 

Mikä on iSize ?

iSize on ensimmäinen vaihe uuteen lainsäädäntöön, joka tulee muuttamaan lasten turvaistuinten hyväksyntiä. Tavoitteena on tehdä mahdollisimman turvallisia  istuimia. Uusi standardi ECE R129 tulee kulkemaan rinnan nyt käytössä olevan ECE R44 standarin kanssa vähintään 5 vuotta. Tämän jälkeen kaikki uudet, myyntiin tulevat istuimet  pitää olla hyväksyttyjä uuden standardin mukaisesti. Vanhan standardin istuimia saa käyttää niin kauan kuin istuin on kelvollisessa kunnossa.
 

Suurimmat erot ECE R44 ja iSize ECE R129 välillä ovat:


ECE R44
  • Turvaistuinryhmät ovat standardoitu kilojen mukaan.
  • Asennus selkä menosuuntaan 9 kiloon asti.
  •  Hyväksytty kiinnitettäväksi sekä isofix kiinnikkeillä tai autonvöillä.

     

iSize ECE R129

  • Turvaistuinryhmät ovat standardoitu lapsen pituuden ja iän mukaan.
  •  Asennus selkä menosuuntaan 15 kuukauden ikään asti.

  •  Hyväksytty  kiinnitettäväksi ainoastaan isofix kiinnikkeillä.

  •  Jokainen iSize istuin sopii iSize valmiudessa olevaan autoon.

Kummankin hyväksynnän turvaistuimia tulee olemaan myynnissä vielä pitkään. Voit huoletta valita kumman hyväksynnän istuimen tahansa. iSize-hyväksyttyjä istuimia alkaa tulla myyntiin pikku hiljaa, mutta täydelliseksi hyväksynnän tekee vasta se, että myös auto on iSize-hyväksytty.

Turvaistuintestejä

PLUS TEST

Plus test on Ruotsin oma vapaaehtoinen standardi/hyväksyntä. Plus test on korvannut Ruotsin T-Standardin. T-standardi samoin kuin Plustest ovat mitanneet E-Standardia tiukemmin päähän ja niskaan kohdistuvia voimia. Plustest myönnetään ainoastaan selkämenosuuntaan istuimille. Ruotsin turvaistuinekspertin mukaan mitkään kasvot menosuuntaan istuimet eivät läpäise Plus testin asettamia raja-arvoja päähän ja niskaan kohdistuvien voimien osalta joka on n. 1200N (n. 120kg).

EUROTEST

Eurotest-turvaistuintestit ovat eurooppalaisten auto- ja kuluttajaviranomaisten toteuttamia. Suomesta mukana ovat autoliitto ja kuluttajavirasto. Eurotestissä turvaistuimia pyritään laittamaan paremmuusjärjestykseen. Eurotestissä mitataan päähän ja niskaan kohdistuvia voimia hiukan E-standardia tiukemmin. Turvaistuimissa arvostellaan turvallisuutta, istuin- ja käyttömukavuutta sekä kemikaalikuormitusta. Heikko, välttävä, tyydyttävä, hyvä ja erinomainen.

Klikkaa tästä ja tutustu Autoliiton sivuilla uusimpiin turvaistuintestituloksiin. Taulukoista näkee, että testit asettavat turvallisuuden ja istuin- ja käyttömukavuuden samalle linjalle, eli maailman turvallisin turvaistuin saisi korkeintaan arvosanan heikko, mikäli käyttömukavuus olisi arvosanaltaan heikko.